Розробка уроку
Тема: Технологія приготування молочних супів.
Метод проведення уроку: інформаційний із використанням інтерактивних форм навчання.
Оснащення: опорно-логічні схеми, технологічні картки, картки-завдання на розрахунок сировини для приготування молочних супів, таблиці, натуральні зразки молока, круп, макаронних виробів.
Девіз уроку: найбільш
раціональне засвоєння нового матеріалу ґрунтується на попередніх знаннях.
Хід уроку
І.
Організаційний момент.
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Споконвіку
селянин прагнув забезпечити свою родину спочатку хлібом і молоком,
а вже потім «чим бог пошле». Звідси й споконвічна мрія нашого народу про
«молочні ріки»- символі ситності й благополуччя. Перший молочний струмочок людина відкрила для себе приблизно
сім-вісім тисяч років тому.
Академік І.П.
Павлов назвав молоко “дивною” їжею, виготовленою самою природою і тема нашого
сьогоднішнього уроку: ”Технологія приготування молочних супів.
На цьому уроці ми з вами повинні
удосконалити свої знання про перші страви, вивчити технологію приготування
молочних супів, навчитись відрізняти молочні супи від заправних перших страв,
від супів – пюре, від кулішів; навчитись складати технологічні схеми та робити
розрахунки сировини на приготування молочних супів.
Я знаю, що всі діти люблять гратись,
тож давайте з метою кращого засвоєння нового матеріалу проведемо гру “Хто
швидше?” Ми поділились з вами на чотири групи, кожна група моє свого старшого
групи, який буде доповідати про виконане завдання і фіксувати ваші відповіді
ось на цих листках контролю. А зараз
старші групі познайомте нас з своїми членами групи за допомогою уявного
мікрофону.
І так перше
питання:
1.
Яке саме значення мають перші
страви у харчуванні людини?
Перші страви
збуджують апетит, підвищують секрецію залоз органів травлення, вони є важливим
джерелом мінеральних і біологічно-активних речовин, вітамінів, мікроелементів,
вони містять рідину і покривають потребу організму людини у воді на 25%.
2.
За якими ознаками класифікують
перші страви?
1)
За характером рідкої основи
2)
За температурою подавання
3)
За способом приготування
3.
На які групи поділяють перші
страви за характером рідкої основи?
Перші страви
за характером рідкої основи поділяють на 4 групи:
1)
На бульйонах і відварах
2)
На молоці
3)
На квасі, сироватці, кислому
молоці, на охолодженому овочевому відварі, на процідженому бульйоні
4)
На фруктових і ягідних відварах.
4.
Правила подавання перших страв.
Перші страви
подають у підігрітих до t – 40ºС глибоких столових тарілках ǿ
Добре з цим завданням ви справились.
Старші групи зафіксуйте відповіді учнів на листках контролю.
ІІІ. Надання
необхідної інформації.
Давайте
спробуємо з’ясувати , з яких саме продуктів готують молочні супи, цю інформацію
для вас підготувала учениця.
Молочні супи готують
на незбираному молоці або суміші молока з водою. Крім натурального молока, для
супів можна використати молоко згущене стерилізоване без цукру, молоко
коров’яче незбиране сухе.
Молочні супи
готують з макаронними виробами, крупами, овочами, домашньою локшиною,
галушками. Макаронні вироби, крупи (крім манної) з цілих зерен і овочі погано
розварюються у молоці, тому їх спочатку варять до напівготовності у воді, а
потім – у молоці.
Молочні супи
варять: з макаронними виробами або овочами (в залежності від виду) – 10-40 хв.,
з дробленими крупами 10-15 хв., з не дробленими крупами(рисова, перлова,
пшоняна та ін.) –20-30 хв. Старший групи фіксує відповідь на листках контролю.
Єдине, що я
можу додати – молочні супи варять невеликими порціями, оскільки при тривалому
зберіганні погіршується смак, колір, запах, консистенція. Готовий суп
заправляють вершковим маслом. Молочні супи споживають у дієтичному та дитячому
харчуванні.
А зараз
зверніть увагу на екран. Ми бачимо, з яких саме продуктів готують молочні супи
(демонстрація круп, макаронних виробів, овочів через мультимедійний екран).
Зараз я
пропоную вам скласти загальну схему приготування молочних супів, як складаються
ці схеми ви вже знаєте, раніше складали і ось на основі своїх знань складіть цю
схему. На дошці складе нам учениця, а ви для самоконтролю самостійно складаєте
в зошиті.
Технологічна схема приготування супів молочних.
Варіння продуктів Додавання солі, цукру Заправлення вершковим маслом Подавання Доведення до готовності Періодичне помішування
Закінчуємо цю
роботу, дивимось на дошку – чи так ви склали, хто допустив помилки. Старші
групи фіксують результати роботи у листку контролю Зараз ми подивимось
послідовність операцій при приготуванні молочних супів (демонстрація
приготування молочних супів через мультимедійний екран).
ІV. Інтерактивні
вправи.
(робота в
групах, інформування учнів про мету виконання вправи, послідовність дій,
кількість часу на виконання, з’ясування незрозумілих моментів).
Зараз я пропоную вам відправитись на
підприємство у відділ технологів приготування їжі, кожна група на столі має
картку завдання за допомогою опорно - логічної схеми необхідно скласти технологічну картку
приготування страви; для першої групи “Суп молочний з овочами”, для другої -
“Суп молочний з рисовою крупою”, для третьої – “Суп молочний з макаронними
виробами”, для четвертої групи – “Суп молочний з гарбузом і манною крупою”. На
це завдання вам відводиться 5 хвилин (демонстрація опорно-логічних схем
приготування молочних супів через мультимедійний екран).
Закінчуємо роботу і кожна група
по-черзі зачитує свою технологічну картку приготування молочного супу, старші груп фіксують
відповіді на листках контролю.
Ось у мене чотири конверта, які
надіслали домогосподарки на наш урок. Давайте відкриємо і подивимося, що вони
пишуть; старший першої групи читайте: “Вони просять допомогти зробити
розрахунок на приготування молочних супів.” Необхідно зробити розрахунок
сировини на приготування 11 порцій супу молочного з овочами якщо відомо що на
одну порцію необхідно: молока – 500 гр., води – 200 гр., капусти – 100 гр.,
картоплі – 267 гр., моркви – 50 гр., квасолі –
Старший другої групи зачитує своє
завдання: “Необхідно зробити розрахунок сировини на приготування супу молочного
з рисової крупи на шістнадцять порцій,
якщо на приготування однієї порції необхідно: молока – 700 гр., води – 350 гр.,
крупи рисової –70 гр., масла вершкового – 10 гр., цукру – 10 гр. Вихід – 1000
гр.”
Старший третьої групи зачитує своє
завдання: “Необхідно зробити розрахунок сировини на приготування супу молочного
з макаронними виробами на сім порцій, якщо
на приготування однієї порції необхідно: молока – 700 гр., води – 220
гр., макаронів – 80 гр., масла вершкового – 10 гр., цукру – 10 гр. Вихід – 1000
гр.”
Старший четвертої групи зачитує своє
завдання: “Необхідно зробити розрахунок сировини на приготування супу молочного
з гарбузом і манною крупою на 21 порцію, якщо на приготування однієї порції
необхідно: гарбуза – 200 гр., манної крупи –70 гр., молока – 700 гр.. води –
200 гр., цукру – 10 гр., масла вершкового – 10 гр. Вихід – 1000 гр.
На це завдання вам відводиться – 4 хв.
Старший першої групи читайте рішення
ваших розрахунків, потім по черзі інші
групи. Доповідачі кожних груп фіксують у листку контролю результати
роботи.
V. Закріплення нового матеріалу.
Багато ми сьогодні говорили про молочні
супи. Як ви вважаєте, чи дійсно вони мають одне з найважливіших значень у
раціоні харчування людини? Розглянути це питання я пропоную під незвичним кутом
– методам “Прес”. На столах у вас лежать аркуші де записані основні вимоги та
структурні етапи методу “Прес”, з якими ви вже ознайомились, тож висловіть свою
думку включаючи слова “Я вважаю”, “Тому що”, “Наприклад”, “Отже”. Перша група:
“Я вважаю, що молоко та молочні супи надзвичайно важливі в раціоні харчування
людини, тому що вони покращують апетит добре діють на систему травлення,
наприклад вони рекомендуються при захворюванні серця, нирок, серцево – судинної
системи , отже я вважаю що кожній людині необхідно постійно включати ці страви
до свого меню”. Друга група: “Я вважаю що молоко це слабкий збудник шлункової
секреції, його наприклад особливо часто рекомендується в тих випадках коли
необхідно дотримуватись дієт, отже я вважаю що людині необхідно їсти перші
молочні страви”.
Третя група:
“Я вважаю що при вживанні молочних страв покращується фізичний стан людини.
Наприклад: молоко та молочні страви
вживають під час гострих респіраторних захворювань а також для їх профілактики,
отже я вважаю що ці страви необхідно вживати як здоровим так і хворим людям”.
Четверта група: “Я вважаю що молоко та
молочні супи важливі в харчуванні дітей, тому що вони містять білки, жири,
воду, цукри, мінеральні речовини, вітаміни, ферменти та інші поживні речовини.
Наприклад: при постійному вживанні цих страв у кишечнику дитини створюється
кисле середовище яке запобігає розвитку шкідливої мікрофлори. Отже я вважаю що
молочні страви є незамінними продуктами харчування”. Старші груп зафіксуйте
відповіді на листках контролю.
VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання
результатів.
Підходить до кінця наш урок і зараз
доповідачі оголосять досягнення кожного члена групи, і скажуть, хто, скільки
балів отримав, як працювали в групах,за що були зняті бали.
Домашнє
завдання: опрацювати матеріал підручника Г.І. Шумило § 7.14 с. 310, повторити §
7.13, звернути увагу на класифікацію перших страв, підготувати повідомлення на
тему «Приготування молочних супів української кухні»
Швидко спливають хвилини і ось
прощатись пора. Хотілося б знати чи з добрим настроєм ви підете з
сьогоднішнього уроку? Чи дізналися ви чогось нового на сьогоднішньому уроці,
цікавого? Якщо це так, підніміть будь ласка червоні картки. Якщо ні, то сині.
Добре, урок вам сподобався, я дуже вдячна вам за урок.
І на прощання вам зичу
Щастя, здоров’я, добра.
Література:
1.
Громадське харчування: Навч.
посіб. – К: освіта 1996. – 176с.
2.
Пометун О. І. і ін. Сучасний
урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. – метод. Посіб. – К: А.С.К.,
2006. – 192с.
3.
Старовойт Л.Я. Кулінарія:
підручник К. Вища щк. 1993. – 270с.
4.
Шумило Г.І. технологія
приготування їжі: Навч. посіб. – К.: “Кондор” – 2003. – 506с.
5.
Лабораторный практикум с
предмета «Технологія приготування їжі та
організація вир-ва. Нав. спосіб: для проф.- техн. навчальних закладів / Л. І
Антонець, О. М. Куба ін. К.: 2003- 304 с.; іл.
6.
Л.І. Стецюк. Методологічні основи діяльності
вчителя “Все для вчителя» . – 2005- № 23-24.- с. 11-28
7. Технологія приготування їжі : Підручник для проф.-техн. навч. закл.(М.С. Косовенко, Ж.М. Сміркова ін.- К. 2003-360 с.: іл)
Завантажити:
Опорно-логічна схема
Картки-завдання
Конспект уроку Приготування молочнихсупів
Листок контролю
Приготування молочних супів
Продукти
Технологічна картка приготування молочних супів
Коментарі
Дописати коментар