Використання інформаційно-комунікативних технологій при викладанні технології приготування їжі

Авторський інноваційний проект : «Використання інформаційно-комунікативних технологій при викладанні технології приготування їжі»/ Розробила викладач технології приготування їжі Євтушенко Н.Ю. ДНЗ «Глухівське вище професійне  училище»

Вступ



Необхідно, щоб той, хто що – небудь уміє,

Навчав цього інших, які мають у цьому потребу

Альберт Дюрер.
Сучасні вимоги до викладання технології приготування їжі передбачають, перш за все, підвищення мотивації учнів до навчання, зокрема за рахунок використання інноваційних технологій навчання та створення умов самореалізації у процесі отримання знань, умінь та навичок. Це вимагає від вчителя такої організації навчального процесу, за якої цей процес є відтворенням реального життя, тобто учні вмотивовано виконують певні операції, використовуючи при цьому парну форму навчання, роботу в групах, як засіб спілкування.

Запропонований проект з використанням ІКТ має на меті детальне викладання процедури проведення уроку. Основну увагу приділено організації роботи по інноваційним методам навчання, новим формам контролю навченості учнів. Досить широко використовуються диференційовані види робіт, передбачене використання творчих здібностей учнів, що дає можливість кожному учневі брати участь у роботі на уроці. 


 

Реєстраційна форма 

учасника конкурсу «Успішний проект-2010»


Творча назва навчального проекту: авторський інноваційний проект «Використання ІКТ при викладанні технології приготування їжі»

для учнів ІІ та ІІІ курсів

Прізвище, ім’я та по-батькові викладача: Євтушенко Наталія Юріївна

Предмет (професія), який викладає:технологія приготування їжі; організація виробництва, устаткування ПГХ

Назва навчального закладу: ДПТНЗ «Глухівський професійний ліцей»

Повна адреса навчального закладу: Сумська обл.., м.Глухів, вул..40 років Перемоги, 17а)

Веб-сайт закладу: gpl-15@ narod.ru

Електронна адреса закладу: gpl-15@ukr.net

Електронна адреса викладача ____

Телефон (робочий) 05444 3 22 47

Короткий опис міста чи селища, в якому знаходиться Ваш навчальний заклад :

Глухів – моя доля,

Древності перлина,

Вічні твої дзвони,

Предків голоси.

Ти – моя столиця,

Ти – моє єдине

Місто заповідне

Отчої краси…

Неповторний у своїй строгій і в той же час мальовничій красі Глухів. Глухів…тисячолітнє місто, збудоване як фортеця. Доля міста є незвичайною, багато береже він загадок і таємниць. Глухів невеличке місто на півдні Сумщини, розкинувшийся на високому пагорбі в долині річки Есмань. Вперше про нього згадувалось в 1152 році. Глухів XVIII століття – це не тільки адміністративний, але й мистецький центр України. У ньому були створені аматорський і професійний театри,; у 1730 році відкрилася Глухівська співацька школа, де свого часу навчалися діячі світового мистецтва композитори М.Березовський та Д.Бортнянський.

Бурхливу історію Глухова як гетьманської столиці пам’ятають вулиці та архітектурні пам’ятки сучасного міста. Глухівчани пишаються пам’яткою архітектури світового значення – Миколаївською церквою, побудованою в 1693 році. На центральній площі сучасного Глухова – майдані генерала Рудченка – знаходиться архітектурна пам’ятка державного значення – Спасо-Преображенська церква споруджена в 1765 році, а також Вознесенська церква, Трьох Анастасій, яка є головною спорудою, що залишилася Глухова як спадок меценатів Терещенків, які багато побудували та подарували споруд місту Глухів.

В Глухові діють Глухівський національний педагогічний університет , коледж СНАУ, медичне училище, професійний ліцей, шість шкіл та школа-інтернат. Значний вклад в науку вносить колектив Глухівського науково-дослідницького інституту луб’яних культур. У 2006 році за підсумками всеукраїнського конкурсу серед населених пунктів України за найкращий благоустрій і підтримання громадського порядку місто було удостоєне найвищої нагороди «Золотий фенікс».

Оновленим входить у третє тисячоліття стародавній Глухів – місто великої історії, звитяжної праці та високого мистецтва, саме в такому чудовому, неповторному стародавньому місті знаходиться наш навчальний заклад Глухівський професійний ліцей.

 

Особливості Вашої викладацької діяльності та Вашого оточенні (щось особливе, цікаве, спеціальне, що Вас відрізняє від інших):

Сучасне життя досить складно уявити без використання комп’ютерної техніки. Наш час – це епоха постійних змін у технологіях, зокрема в освітніх, а використання персонального комп’ютера є стержнем інформаційних технологій навчання. За своїми функціональними можливостями комп’ютер уже сьогодні може стати практично ідеальним засобом навчання і підвищення пізнавальної активності учнів на уроках.

Комп’ютер значно розширив можливості подання навчальної інформації, можливість застосування кольору, графіки, мультиплікації, звуку, моделювання і прогнозування, що дозволяє відтворювати реальну обстановку діяльності, він дозволяє підвищувати мотивацію навчання, можливість учня виявити оригінальність завдання, задавати різні запитання і пропонувати будь-які рішення – усе це сприяє формуванню позитивного ставлення до навчання. Вчитель має можливість отримувати всю необхідну інформацію, спілкуватись, що дає змогу постійно підвищувати свій досвід у роботі з учнями. Саме тому я як вчитель спецдисциплін кухарів; кондитерів обрала проблему використання ІКТ з метою розвитку творчих здібностей учнів на уроках в системі особистісно-орієнтованого навчання, а впровадженні інформаційно-комунікативних технологій надає мені, як викладачу широкі можливості для суттєвого підвищення якості навчального процесу, підвищує як рівень засвоєння знань, так і інтерес до навчання в цілому. Мої уроки ТПЇ з  застосуванням нових інформаційно-комунікативних технологій набувають широко характеру та стилю, потребують нових методичних підходів.

Вважаю, що  використання комп’ютера у навчальному процесі допомагає вчителю зробити урок динамічним, цільовим, насиченим, яскравим, таким що запам’ятається надовго, він є помічником вчителя, інструмент для досягнення ним педагогічних цілей, але комп’ютер ні в якому разі не замінить традиційної книжки, живого спілкування вчителя з учнем, впливу особистості вчителя на учнів.

Отже, поєднання інформаційно-комунікативних технологій з традиційним підручником сприяє в моїй викладацькій діяльності підвищення пізнавальної активності учнів на уроці; забезпечує особистісно-орієнтований та диференційований підхід у навчанні; забезпечує реалізацію інтерактивного підходу, здійснює контроль завдяки тестуванню та системи запитань для самоконтролю та індивідуалізації навчання.

Скільки років Ви займаєтесь впровадженням ІКТ у навчальний процес: 2 роки

Ваш загальний стаж педагогічної діяльності: 13 років

Ваші найбільші досягнення у впровадженні ІКТ: Впровадженням ІКТ в навчальний процес я займаюсь лише 2 роки, тому ця методика перебуває у стадії розроблення; але разом з тим учні уже на даному етапі учаться складати на комп'ютері опорно-логічні схеми, технологічні схеми приготування страв, розкривати причинно-наслідкові зв’язки, опрацьовувати інформацію, складати словник кулінарних термінів до теми і т.д. Я як викладач  використовую на уроках технології приготування їжі підготовлені учнями тематичні презентації, підсумково-узагальнюючі уроки, тестові завдання, проведення різноманітних заходів і т.д., використовуючи різноманітні програми електронних презентацій  Power Point, учні працюють в мережі Internet, з програмами MS Word, MS Excel при виконанні творчих робіт.

Стислий опис стану забезпечення Вашого навчального закладу комп’ютерами та Інтернетом:

-         загальна кількість комп’ютерів в навчальному закладі – 17;

-         тип підключення до Інтернету – ADSL;

-         чи є у Вашій робочій аудиторії комп’ютер – нема.

Дата заповнення анкети: 10.02.10 

 

Навчальний проект використовується в реальному навчанні

 

Учитись важко, а учить ще важче.

Але не мусим зупинятись ми,

Як дітям віддаси усе найкраще,

То сам сягнеш нової висоти…

 

Робота вчителя – постійний пошук, те що вчора вважалось новим, сьогодні вже не відповідає вимогам сучасного уроку. Тому доводиться із нескінченної кількості методів і прийомів, форм і засобів навчання вибирати найнеобхідніші та найактуальніші.

Інформатизація життя сучасного суспільства і поширення інформаційних технологій постійно впливають на зміст освіти, дають можливість використовувати нові технічні засоби навчання. Учень може в реальному часі контактувати з викладачем: задавати питання, отримувати консультації тощо. Ефективність сучасного дистанційного навчання наближається до ефективності очного навчання, а іноді може і перевищувати його.

Назва проекту: авторський інноваційний проект «Використання ІКТ при викладанні технології приготування їжі».

Перед тим як почати когось учити, свідомий вчитель завжди задається питанням: «Чого я мушу навчити свого учня, тобто яку мету я ставлю, навчаючи його?». Відповідь на це питання пов’язана з іншим: «Як треба навчити учня, щоб досягти поставлених цілей?», «Які форми, прийоми роботи треба використовувати, яку методику в цілому застосувати?». Сучасні вимоги Державних стандартів змушують викладачів не тільки надавати учням інформацію, а шукати шляхи підготовки конкурентноздатного робітника на сучасному ринку праці. Знання не заради знань, а знання для збагачення життєвого досвіду. Саме цій меті служать методи інноваційного навчання, коли учні залучаються до різноманітних форм роботи на уроці і в позаурочний час, коли вони думають про те, що роблять.

Актуальність цього проекту полягає в тому, щоб навчити учня думати під час отримання знань, над шляхами цього пізнання, творчо застосовувати їх у своїй професії.

Учасниками проекту є: викладач «Технології приготування їжі з основами товарознавства» Євтушенко Н.Ю. та учні ІІ, ІІІ курсів.

Вид проекту: колективний

Номінація : навчально-методична

Завдання проекту: сформувати у майстрів в/н, викладачів готовність до впровадження сучасних педагогічних інформаційно-комунікативних технологій та до ведення експерименту; всіляко сприяти підвищенню рівня фахової майстерності кожного учня; створити умови для розширення світогляду та ерудиції учнів; формувати бажання та вміння вести партнерський діалог «учитель-учень», прагнення до співробітництва та співтворчості педагога і учня на принципах компетентнісно - орієнтованих методик навчання та виховання, розвивати творчі здібності учнів, інтелект, мислення; уміння використовувати знання предмету, пов’язуючи теорію з практикою; розвивати уміння працювати самостійно, у парах або групою.

 

Мета проекту: формувати та розвивати пізнавальну активність учнів; розвивати уміння самостійно набувати нові знання та поєднувати їх в єдину систему відповідно до Держаних стандартів з допомогою ІКТ; працювати над підготовкою проекту для підвищення інтересу до вивчення «Технології приготування їжі», щоб учні не тільки користувалися набутими знаннями, але й креативно підходили до приготування різних страв, зокрема до тих, які економлять час і відповідають мобільності життя.

Перелік навчальних предметів, знання з яких використовуються при реалізації проекту: при реалізації даного проекту використовуються знання з технології приготування їжі з основами товарознавства, з організації виробництва, устаткування підприємств харчування, інформаційні технології, хімія.

Від даного проекту ми очікували слідуючі результати: написання науково-дослідницьких рефератів за темою проекту, проведення конференції, оформлення виставки, підбір з Інтернет-ресурсів  необхідної інформації, проведення електронних презентацій. Для реалізації проекту було задіяно матеріально-технічне забезпечення: комп’ютер, лазерні і компакт-диски, принтер, сканер.

Інформаційне забезпечення: програма електронних презентацій MS Power Point, глобальна мережа Інтернет, текстовий процесор MS Word, табличний процесор  MS Excel.

Методичне забезпечення: рівневі завдання, тестові завдання, картки-завдання, опорно-логічні схеми, технологічні картки, кросворди.

Об’єктом дослідження виступали: інноваційні методики навчання на уроках «Технології приготування їжі»

Напрямки реалізації технології: демонстрація схем, таблиць, використання звукових ефектів, послідовність технології приготування бутербродів, демонстрація майстер-класів відомих кухарів.

Використання комп’ютера на уроці: відкриває учням доступ до сучасних джерел інформації; надає вчителю підготувати урок більш яскравим; підвищує ефективність, запам’ятовуваність учнів; урізноманітнює форму проведення уроку.

Термін реалізації: 2 роки

Підготовчий період: розпочався у жовтні 2008 року

Було створено робочу групу у складі: викладача технології приготування їжі Євтушенко Н.Ю та учні І, ІІІ курсу.

Сьогодні я хочу представити вам один з результатів нашого проекту – електронну презентацію, тему якої підказали мені самі учні. Для презентації обрана тема: «Бутербродна фантазія» не випадково. В наш швидкоплинний час, коли ми прагнемо економити кожну хвилину, прийом їжі теж обирається економний. Сьогодні популярним є «брейк-кави», «фуршетні столи», «шведські столи», на яких можна побачити калейдоскоп бутербродів. Бутерброди через швидкість приготування і можливість творчого підходу при їх подачі, калорійність – стали фаворитами світу. В представлених презентаціях показана технологія приготування різних бутербродів.

Інформація подається незвичайно, тому у більшій мірі зацікавлює учнів. Структура презентації побудовані таким чином, що містить обов’язковий теоретичний матеріал в стислому і розбірливому для учнів вигляді, порядок слайдів з інформацією відповідає послідовності викладання теми. Але перед учнями ставиться питання, для відповіді на яке недостатньо отриманого навчального матеріалу. Це спонукає їх проводити дослідницьку та пошукову роботу, результат якої ви зараз бачите.

Учні по-своєму, самостійно підійшли до розв’язання поставленої задачі і створили дослідницьку роботу «Бутербродне мистецтво» - де продемонстрували, як вони намагались створити оригінально, естетично оформлені бутерброди та здійснили пошукову роботу «Бутербродний калейдоскоп» - своєрідна подорож «бутербродними» країнами, серед яких опинилися Польща, Данія, Германія, Словаччина і навіть Японія. Ці роботи можна використовувати на уроках з даної теми і в інших групах, чим спонукати учнів до ще більшого творчого зростання.

Створюючи презентації, учні самостійно працювали з додатковими джерелами, Інтернет, проявили власну творчість у створенні бутербродів.

Вже сьогодні проект показав, що використання інноваційних технологій, зокрема ІКТ, стимулює учнів до навчально-пошукової роботи, до самостійного творчого мислення. Проведено моніторинг навчальних досягнень учнів. Так як паралельних груп по даній професії на курсах немає, тому для дослідження  бралися теми, схожі за складністю сприйняття. Моніторинг знань учнів показав, що тема «приготування соусів та бульйонів», яка вивчалась за традиційними схемами учні освоїли з середнім балом 6,7 а тему «Приготування перших страв» з використання ІКТ з середнім балом 7,2. Анкетування, яке проводилося серед учнів, підтвердило ці цифри. Більшість учнів виразили бажання навчатися активно, виражаючи свою думку, привносячи свої творчі ідеї в оволодінні майбутньою професією.

Наш проект працює другий рік, тому створення практично-зорієнтованого посібника є використанням ІКТ на уроках «Технології приготування їжі» у нас у 2010 році.

На цьому робота звичайно не зупиняється, творчий проект триває, з’являються нові ідеї, які чекають на своє втілення в життя.

 Використана література:

1.     Барко В.І., Панок в.Г., Лазаревський С.В. Креативність та її діагностика//Обдарована дитина, №6.- 2001.

2.     Гершуненко О., Гершуненко Ю. Знайомимось з Інтернетом.-Львів: Світ, 2002.-168 с.

3.     Лабораторний практикум з предмета «Технологія приготування їжі та організація виробництва»: навчальний посібник – техн. навч. зак.

    Л.І. Антонець, О.М. Куба, Л.Я. Старовойт – К.: Факт, 2003. – 304 с.

3.  Падалко О. та ін. Педагогічні технології – К. 1995.

4.  Технологія приготування їжі. Підручник для проф.техн.зак.

     М.С. Косовенко, Смирнова Л.Я. інші – К.: Факт, 2003.- 360.

5.  Шумило Г.І. Технологія приготування їжі. Навч. посіб. – К.: Кондар,          2003.- 506 с.

  

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Технологія приготування національних борошняних і кондитерських виробів

Теплова обробка